Home                       Contact       Aanmelden Nieuwsbrief               InnovationHub

  Plus interview            Passionate People           Blikvangers           Video           Columns
   Innovatie
   Mobiliteit
   Nieuwe Economie
   Nieuw Organiseren

Blikvangers


Made in Holland: Zonnepanelenfabriek in Groningen


In Noord-Groningen wil Powerfield een assemblagefabriek voor zonnepanelen bouwen. Het vergt een investering van 15 tot 20 miljoen euro en afhankelijk van het aantal productielijnen zullen er 100 tot 150 mensen aan de slag kunnen. Op topcapaciteit zullen er jaarlijks 1,2 miljoen panelen worden geassembleerd. Het Chinese Astronergy is mogelijk een van de investeerders. Powerfield is van plan de helft van de productie te gebruiken voor de eigen nog te bouwen zonneparken. De geplande capaciteit in Sappemeer is 103 megawattpiek (productie op piekmomenten), maar het Friese bedrijf heeft naar eigen zeggen in totaal 2 gigawattpiek in de planning. Wat Powerfield wil is niet alleen de behoefte aan zonne-energie te vervullen, maar ook het element werkgelegenheid aan dit voornemen toe te voegen. De bouw van de fabriek moet eind dit jaar beginnen en zal dan over ongeveer een jaar operationeel zijn. Het personeel zal deels bestaan uit mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en een serie operators.
18-4-2017

Elektrisch passagiersvliegtuig


De Amerikaanse startup Wright Electric presenteerde een vliegtuig voor 150 personen dat volledig elektrisch kan vliegen. De Wright One, zoals hij heet, zou daarmee de Boeing 737 en Airbus 320 kunnen vervangen. Volgens de start-up zullen tegen 2037 alle korteafstandsvluchten elektrisch zijn. Zelf plant het bedrijf het eerste elektrische passagiersvliegtuig over een kleine tien jaar kant en klaar te hebben. Het pas één jaar oude bedrijf wil de concurrentie aan met grote vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus. Die twee zien elektrisch vliegen binnen de burgerluchtvaart als 'luchtfietserij', omdat kerosine tot nog toe zestig keer meer energie per kilo biedt dan accu's. Daar staat tegenover dat elektromotoren drie keer efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren en dat vliegen op stroom goedkoper is dan op kerosine. Maar voor vliegtuigen effectief elektrisch kunnen worden aangedreven, is er wel nog wat werk aan de winkel. Zo rekent de start-up op een verdere verbetering van de batterijtechnologie. De Britse prijsvechter Easyjet is al bij het project betrokken. Het ziet de brandstofbesparing als een goede manier om de kosten terug te dringen.
24-3-2017

Je smartphone opladen is binnenkort niet meer nodig!


Je smartphone opladen door te lopen of te swipen over je scherm. In de nabije toekomst hoef je je telefoon niet meer bij het stopcontact te leggen. Door over je scherm te swipen kun je in de toekomst je accu opladen. Met een generator van minder dan een millimeter dik kun je een scherm en een toetsenbord van stroom voorzien. Een batterij is niet meer nodig. Dat maken Amerikaanse ingenieurs deze maand bekend in het tijdschrift Nano Energy. De generator, een zogenaamde biocompatible ferroelectret nanogenerator (FENG), is in staat beweging en druk om te zetten in elektriciteit. De toepassingen in smartphones en andere draadloze apparaten liggen voor het oprapen. De FENG bestaat uit verschillende flinterdunne laagjes van zilver, polyimide en polypropyleen. Tussen deze laagjes bevinden zich ionen, deeltjes met een elektrische lading. In het ene laagje bevinden zich positief geladen ionen, in de andere juist negatieve. Als het systeem in beweging komen wekt het verschil in lading tussen de laagjes stroom op. Maar de FENG blijkt nog beter te werken als je hem dubbelklapt. Het voltage dat je opwekt neemt exponentieel toe naarmate je de generator verder opvouwt.
10-1-2017

Roboat


De ‘Roboats’ zullen zowel als watertaxi fungeren voor inwoners als tijdelijke bruggen tijdens spitsuur. De robotboten zullen ook data verzamelen over lucht- en waterkwaliteit in de stad. De eerste prototypen worden in 2017 verwacht. Het experiment wordt uitgevoerd door onderzoekers van Massachusetts Institute of Technology (MIT) in samenwerking met de TU Delft en Wageningen UR. Voor het onderzoek is 25 miljoen euro beschikbaar, waarvan 20 miljoen euro wordt opgebracht door de MIT. De uitkomsten van het onderzoek zullen worden gebruikt voor steden over de hele wereld.
22-9-2016

KLM vliegt drie jaar lang van Los Angeles naar Amsterdam op biobrandstof

Leader in biofuel
KLM koopt de brandstof van SkyNRG, een Amsterdams bedrijf dat wereldwijd marktleider is voor levering en distributie van biobrandstof. De brandstof wordt aan SkyNRG geleverd door de Californische fabrikant AltAir. SkyNRG is voor 30 procent eigendom van KLM. Internationaal is KLM een pionier met biobrandstof, mede dankzij een programma waarbij bedrijven het prijsverschil betalen tussen gewone brandstof en biobrandstof. Dat prijsverschil is volgens Maarten van Dijk, directeur van SkyNRG, de belangrijkste verklaring voor de marginale rol die biobrandstof nu nog speelt in de luchtvaart. „Biofuel is nu nog twee keer zo duur als kerosine. Dat prijsverschil moet verder omlaag. Alleen dan kan biofuel echt gaan concurreren met kerosine.” Brandstof vormt dertig à veertig procent van de totale kosten van luchtvaartmaatschappijen. De lage olieprijs maakt de overstap nog minder aantrekkelijk. Op termijn verwacht de luchtvaart veel van de duurzame brandstof.
15-9-2016

Kleurrijke fietsparkeergarage

Amsterdam-Zuid
Onder het Gustav Mahlerplein aan de Zuidas is een nieuwe fietsparkeergarage geopend met plaats voor 3.000 fietsen en heeft rollende hellingbanen aan de zuidzijde en een trap aan de noordzijde. Het ontwerp is van Paul van der Ree van studioSK. Kleurrijke panoramavensters, afbeeldingen van componisten op glasvensters en lichtlijnen op de plafonds geven de parkeergarage een veilig en sociaal gevoel.
Het gebied rondom station Amsterdam Zuid wordt intensief gebruikt. Dagelijks maken circa 70.000 reizigers gebruik van het station en dit aantal groeit naar verwachting de komende 10 jaar met ca. 10 % per jaar. Veel reizigers en gebruikers van de omgeving van het station komen met de fiets.

10-8-2016

Glow-in-the-dark cement

José Carlos Rubio
Dr. José Carlos Rubio, een wetenschapper van de Universiteit van San Nicolas Hidalgo, heeft een nieuw soort cement ontwikkeld dat oplicht in het donker. Het cement absorbeert overdag zonne-energie en ’s nachts licht uitzendt. Het materiaal - gepatenteerd door MSNH – maakt het mogelijk om glow-in-the-dark-wegen, gebouwen en kunstwerken te maken en zodoende de kosten van straatverlichting te beperken.
Terwijl de meeste fluorescente materialen zijn opgebouwd uit polymeren en volgens Rubio onder de invloed van ultraviolette straling een gemiddelde levensduur hebben van drie jaar, is het nieuwe cement volgens de Mexicaan UV-bestendig en gaat 100 jaar mee. Het onderzoek is momenteel in de commercialiseringsfase. Verder onderzoek richt zich op de ontwikkeling van glow in the dark gips en andere producten voor de bouw.

24-6-2016

Eerste transatlantische vlucht op zonne-energie

Solar Impulse 2
De Solar Impulse 2 is na een reis van 70 uur in Sevilla geland. Het was voor het eerst dat een vliegtuig volledig op zonne-energie de Atlantische Oceaan overstak.
Om half acht donderdagochtend landde het toestel, dat maandag was opgestegen in New York, in Sevilla. Van daaruit zal het vliegtuigje binnenkort naar Abu Dhabi vliegen, waar de vlucht om de wereld in maart vorig jaar begon. De missie rond de wereld ter promotie van schone en duurzame energie begon in maart 2015 in Aboe Dhabi. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het zonnevliegtuig in Parijs zou landen – net zoals Charles Lindbergh in 1927 deed bij zijn solovlucht over de Atlantische Oceaan. Vanwege de slechte weersverwachtingen werd besloten uit te wijken naar Spanje. De vlucht rond de wereld op zonne-energie, die vorig jaar begon, lag tien maanden stil nadat er schade was ontstaan aan de batterijen van de Solar Impulse 2. Vervolgens moest er gewacht worden tot de dagen weer zouden gaan lengen op het noordelijk halfrond.

23-6-2016

Plantaardig ijs

Professor Grunschnabel
Dit is een Nederlands merk om trots op te zijn. Pepijn Ornstein begint in 2000 voor de lol thuis ijssmaken te maken. Waarom? Omdat hij het ijs in de winkel niet boeiend en uitdagend genoeg vond. Al vanaf het begin zoekt Pepijn unieke smaken bij elkaar op basis van plantaardige producten. Waarom dit heerlijke ijs ontstaan is? Begonnen bij gebrek aan uitdagend en lekker ijs in de schappen maar er zit natuurlijk nog meer achter. Eten verbroedert en Pepijn wilt graag dat zijn ijs mensen blij maakt en bij elkaar brengt. Door zijn bewuste keus voor ingrediënten wil hij laten zien dat planeetvriendelijk ijs lekker kan zijn. We moeten met z’n allen op deze wereldbol meer plantaardig gaan eten. Met Professor Grunschnabel wil hij laten zien dat je geen consessies hoeft te doen op gebied van smaak, textuur en fun. De feiten op een rijtje:
– In frisse fruit combinaties en romige smaak feestjes.
– Natuurlijk en plantaardig.
– Vrij van kleurstoffen, conserveringsmiddelen en synthetische geur en smaakstoffen.
– Lactose, gluten en soja vrij.
– Geschikt voor vegetariers, veganisten, halal en kosher/parve.
Een innovatie vol met liefde en avontuur.

20-6-2016

Het GeoOrbital-wiel


De nieuwe manier van elektrisch fietsen Dit wiel maakt het heel eenvoudig om elektrisch te fietsen! Het universele wiel is in slechts 60 seconden te installeren door hem te bevestigen aan je stuur. Hij is zo gemaakt dat sneeuw en ijzel geen barrière vormen om te rijden. Daarnaast is het onmogelijk om een lekke band te krijgen. Last but not least; je kan zelfs je telefoon opladen aan de USB-poort die aanwezig is in het wiel. De GeoOrbital is te koop vanaf 500 dollar.
16-5-2016


Robotarm voor Duchenne-patiënten


Dunning ontwikkelde samen met de Universiteit Twente, het VUmc en het Radboud UMC de A-Gear: een robotarm die jongens (vanaf 10 jaar) met de spierziekte Duchenne kan ondersteunen bij dagelijkse activiteiten. Er werd een prototype gerealiseerd voor een onopvallend, lichaamsgebonden hulpmiddel dat onder de kleding gedragen kan worden en het onafhankelijke functioneren van de arm ondersteunt tijdens dagelijkse activiteiten, zoals eten, drinken, handelingen boven het tafelblad, naar het gezicht reiken, op het hoofd krabben en naar hoge objecten reiken. Het ontwikkelen van een robotarm ontstond door de wens van jonge patiënten met Duchenne. De robotica-ondersteuning die de jongeren momenteel gebruiken is vaak zwaar en te opvallend. Vaak willen ze hier juist niet mee gezien worden. De onderzoekers werkten daarom de afgelopen vier jaar aan twee armondersteuners: een passieve armondersteuner - aangestuurd op eigen kracht, zonder motoren - en een actieve armondersteuner - aangestuurd door motoren die op hun beurt door de gebruiker zelf worden gecontroleerd. De actieve armondersteuner wordt aangestuurd door elektrische spiersignalen of minimale spierkracht vanuit de arm, waardoor er een zo intuïtief en natuurlijk mogelijke beweging ontstaat.
21-4-2016

Mud Jeans verwerkt eerste 3000 Lease Jeans tot nieuwe broeken


Mud Jeans gaat de eerste teruggestuurde Lease Jeans broeken recyclen. Het eerste en enige circulaire denim merk introduceerde in januari 2013 ‘Lease a Jeans’, een innovatief modeconcept waarbij iedereen een jeans kan leasen voor een maandelijks bedrag.
Na gebruik kunnen klanten de jeans terug sturen en switchen naar een nieuw model. Inmiddels hebben 5000 gebruikers hun jeans geretourneerd. Hiervan zijn 2000 broeken geupcycled en opnieuw aangeboden als vintage jeans en worden de eerste 3000 broeken verwerkt tot grondstof voor een nieuwe jeans.

15-4-2016

De Strengsteen


De Strengsteen is één van de nieuwe ontwikkelingen van Keramische Industrie St. Joris uit het Limburgse Beesel in samenwerking met Architect Meindert Booij. Een geglazuurde gevelsteen die wordt verlijmd, maar waarbij de voeg aan het zicht is onttrokken. De ontwerper kan zelf de uiterlijke vorm van de steen bepalen. Bouwen gaat sneller en innovatiever. Een voegloze gevel vraagt ook minder onderhoud.
Naast de nieuwe mogelijkheden om zelf de vorm van de steen te bepalen kan de Strengsteen worden voorzien van een glazuurlaag in een zelf te bepalen kleur. Met de Strengsteen bouwt men ook een gevel die nauwelijks onderhoud vraagt. Een keer per jaar de gevel nat afdoen en hij behoudt jarenlang zijn glanzende uitstraling. Zo bespaart men met de Strengsteen ook op de onderhoudskosten. Een verlijmde gevel is extra sterk en duurzaam.
11-3-2016

Nederlandse Solar-Bike met zonnecellen in het voorwiel


Een Nederlandse startup komt met een 'Solar-Bike'. De elektrische fiets hoef je niet meer zelf op te laden, doordat er 'zeer efficiënte zonnecellen' in het voorwiel zitten. Solar Application Lab (SAL) ontwikkelde de fiets samen met de TU/e, Segula en Ebike Nederland.
"We hebben een techniek ontwikkeld die twintig keer effectiever is (dan de huidige zonnecellen)", stelt SAL-oprichter Marc Peters. "Daardoor wordt het mogelijk om ook voldoende energie op te wekken op kleinere oppervlaktes. Dus ook op je fiets. Hoe Hollands wil je het hebben?"
21-2-2016

Eneco en Inventum ontwikkelen Mini-warmtepomp


Eneco en Inventum verwachten dat conventionele gasgestookte huishoudens massaal vallen voor de mini-warmtepomp, die door ISDE-subsidie erg aantrekkelijk is voor particulieren. Vanaf juni 2016 start de verkoop. Het toestel kan inclusief installatie naar verwachting voor €1000 worden aangeboden. Eneco rekent voor dat met een haalbare besparing van €200-250 op de gasrekening het toestel, levensduur 15 jaar, na ruim 4 jaar al terugverdiend kan zijn.
Het toestel geeft afgezogen lucht uit mechanische ventilatie af aan het cv-circuit. Met het afgegeven thermische vermogen (1,4 kW) kan het toestel in veel gevallen aan de verwarmingsvraag voldoen. De cv-ketel hoeft dan enkel bij te springen bij piekvraag naar verwarming en in geval van warmtapwater. Met de hybride opstelling wordt een aanzienlijke besparing op gas gerealiseerd, zonder dat sterk wordt ingebroken op de traditionele installatietechniek in miljoenen huishoudens. Warmtepomptechniek is voor de meeste bestaande woningbouw óf te duur, of te ingrijpend. “Met dit product kunnen we op een laagdrempelige manier snel verduurzamen”, zegt Hans Valk, directeur Innovation & Ventures van Eneco.
28-1-2016


   Duurzaam Dossier
   In Beeld
   Innovatie Modellen





  Plusbusiness.nl
  Over Plusbusiness.nl
  InnovationHub
  Contact
  Redactie
  Uitgever
  Nettiquette
  Disclaimer
  Persberichten
  Vrijwilligers


  Specials
  Leestafel
  Zeven wetten voor
    innovatie

  Bachelor Master Prijs
  Rondetafelgesprek
  Rondvraag


  Tools
  Kaizen
  Milieubarometer
  Ladder van Lansink
  Innovatiestijlquiz


  Infographics
  Kritieke grondstoffen
  Global resources stock
    check

  Human Development
    Index

  Kondratieff-golven
  Toekomstige
    technologische
    ontwikkelingen

  Ellen MacArthur
  Categorieën
  Innovatie
  Mobiliteit
  Nieuwe Economie
  Nieuw Organiseren
  Passionate People
  Blikvangers
  Video
  Duurzaam Dossier
  In Beeld
  Innovatie Modellen
  3d Printing
  Grondstoffen Strategie
  Deeleconomie
  Integrated Reporting
  Upcycling


  Columns
  Strategische Marketing
  Crowdfunding
  Klantgedreven Innoveren
  Partnershappen
  CSR Issues
  De Consumens
  Boeiend?


  Links
  Global Innovation Index
  Sustainable Society Index
  Gemeentelijke
    Duurzaamheids Index

  Plus interview
  Hester Klein Lankhorst
  Suze van der Meulen
  Roland Amoureus
  Wiebrand Kout
  Ton Van ’t Noordende
  Chris Heutink
  Tom Oostrom
  Ivo de Nooier
  Theo Voskuilen
  Merijn Everaarts
  Stientje van Veldhoven
  Taco Carlier
  Karel Luyben
  Rob van Gijzel
  Jacqueline Cramer
  Bas Ruter
  Femke Groothuis
  Felix Janszen
  Frank van Ooijen
  Herman Hoving
  Ewald Breunesse
  Ton van der Giessen
  Stef Kranendijk
  Max Remerie
  Henk de Bruin
  Hans Kwaad
  Marga Hoek
  André Veneman
  Gerald Schotman
  Marco van Gelder
  Thomas Rau
  Ton van Keken
  Sander Tideman
  Ruud Koornstra

  Volg Plusbusiness.nl


  Afmelden nieuwsbrief

   Facebook

   Twitter

   LinkedIn


  Innovatie Modellen
  Stacey Martix
  Het Ansoff model
  Concurrentiestrategieën
    van Porter

  The Lean Startup methode
  Design Thinking
  Het model van Knoster
  Innovatieradar
  Strategische innovatie
  Zes denkhoeden van De Bono
  Het Belbin model
  Het Nonaka model
  Clusterradar